"Teknolojinin baş döndürücü hızla değiştiği günümüzde şirketler bu hıza
yetişebiliyor mu?" sorusunun yanıtı bence bazı sektörler için "Hayır". Bu
sektörlerin başında da taşımacılık geliyor.
2010 yılında serbest çalışmaya başladım, o zamandan bu yana her ay en az
bir kere müşterilerime ya da muhasebe şirketime evrak göndermek üzere büyük bir
kargo şirketinin evimin yakınındaki şubesine uğruyorum. Her uğradığımda şube daha
dağınık, koliler daha çoğalmış görünmeye başladı. Her taraf her yerde denir ya,
tam öyle bir durum var.
Peki ne oluyor, bu kaos neden? Elbette Internet'ten yapılan alışverişlerin
ulaştığı çılgın boyuttan. En son uğradığımda kolilerin üzerindeki etiketlere
göz attım, çoğu Internet alışveriş sitelerine aitti. Internet alışverişinin
çılgınlık boyutunun sosyolojik ya da psikolojik analizini bir yana bırakırsak,
bir çoğumuz için bu alışveriş yöntemi çok konforlu, üstelik Internet
alışverişlerinde indirim oranları mağazaya oranla daha yüksek ve belli bir
tutarın üzerinde kargo bedava!
Internet üzerinden alışveriş imkanı sunan şirketler mutlu, peki ya kargo
şirketleri. İlk 3'e gireceğini düşündüğüm kargo şirketlerinden birisinin 2018'i
%20 büyüme ile tamamlamayı hedeflediğini
okuduğumda, rakamsal açıdan onların da mutlu olduklarını düşündüm.
Peki ya şube müşterileri? Benim gibi şubeye uğrayarak kargo yollayan, üst
üste yığılı kolilerin üstünden atlayarak bankodaki görevliye ulaşmaya çalışan
müşteriler? Onların mutlu olması mümkün mü?
Ya şube çalışanları? Yukarıda anlatmaya çalıştığım kaotik ortamda çalışan,
yorgunlukları ve bıkkınlıkları yüzlerinden okunan şube çalışanları? Onların mutlu olması mümkün mü?
Bana göre mümkün değil, hem de hiç...
Neden mi? Çünkü kargo şirketleri "geliyorum diyen" değişimi öngöremediler,
eski iş yapış biçimlerini Internet dünyasındaki değişimlere uydurmada geri
kaldılar. Belki teknolojiye milyon dolarlık yatırımlar yaptılar, ancak görünen
köy kılavuz istemez, sınıfta kaldılar. Çünkü her zaman söylediğim gibi, teknoloji
işinizi yürütmeniz için sadece bir araç, mühim olan eski iş yapış biçiminizi,
değişen dünyaya ve müşteri gereksinimlerine göre yeniden yapılandırmak,
değişimi öngörerek proaktif önlemler almak.
Sizce kargo şirketlerinin web sitelerinde açıkladıkları, müşteri
memnuniyeti, çalışan mutluluğu, vb. ile başlayan misyon cümleri veya kalite
politikaları şubelerinin durumu ile ne kadar örtüşüyor?
Bu arada haksızlık etmek istemem, bir kez yanlış adrese gönderilmesi dışında
kargo gönderilerimde bir aksilik yaşamadım.
Kargo şirketlerinin ivedilikle bu kaosa son verecek önlemleri alması
dileğiyle,
Nuray Akmeriç
Mayıs/2018
geri