Oyun her yaşta güzeldir. Çocukluğumuzda oynadığımız oyunlar hayal dünyamızı geliştirir, yaratıcılığımızın sınırlarını genişletir, bizi geleceğe hazırlar. Dünya'nın dört bir yanında, her çocuk farklı oyun ve oyuncaklarla kendi geleceğini şekillendiriyor. Çocuk gelişimine katkıda bulunan oyuncaklarıyla tüm Dünya'da adını duyurmuş bir oyuncak markası da LEGO.
Yıllık yaklaşık 1.4 milyar dolar cirosu bulunan LEGO Group, Dünya'nın en büyük beşinci oyuncak üreticisi. 1932 yılında kurulan ve bir marangozun odasında küçük üretimden başlayan şirket modern, dev bir kurumsal yapıya dönüştü. Merkezi Danimarka'nın başkenti Kopenhag yakınlarındaki Billung'da bulunan LEGO, bugün 10 binin üzerinde çalışanı bulunan, yıl boyunca üretim tesislerinde 7 gün 24 saat oyuncak üretimi yapılan dev bir şirket. LEGO oyuncakları bugün Dünya'da 130'un üzerinde ülkede çocukların hayal dünyalarını zenginleştiriyor. LEGO'nun üretim tesislerinde her yıl 17,7 milyar LEGO parçası ve diğer bileşenler üretiliyor. Bu da saatte iki milyon, dakikada ise 33 bin 824 parça LEGO üretildiği anlamına geliyor!
LEGO, adını Danca'da "İyi Oyna" anlamına gelen "Leg Godt" kelimelerinin kısaltmasından almış. Aslında şirketin bu ayki yazımıza konuk olma sebebi de, Performans Yönetimi konusunda adına yakışır bir vizyon sergilemesi ve "İyi Oyna" felsefesini işine taşıması oldu.
Şirket, bir süre önce yönetimi yeni yollar bulmak üzere düşünmek zorunda bırakan bir dizi finansal sıkıntıyla karşı karşıya kaldı. Bu sıkıntılı süreçten sıyrılmak için de Performans Yönetimi çözümlerinin yardımına başvurdu. 1999 yılından itibaren adım adım hayata geçirmeye başladığı Performans Yönetimi metodolojileri, şirketi kısa sürede yeniden başarıya taşıdı.
LEGO konseptini göz önünde tutan yönetim, Performans Yönetimi'ni hayata geçirmeye, tıpkı LEGO parçalarıyla oynayan, o parçaları bir araya getirip kendi oyuncaklarını yapan küçük çocuklar gibi başladı. Finansal kurtarma çalışmalarının bir parçası olarak LEGO yönetimi ilk olarak Faaliyet Tabanlı Maliyet Yönetimi'ni uygulamaya karar verdi. Daha önce ürünlerinin, satış ve dağıtım kanallarının ve perakendecilerinin kâr seviyelerini anlamakta ve tespit etmekte zorlanan şirket yönetimi, Faaliyet Tabanlı Maliyet Yönetimi sayesinde bunları daha iyi analiz etme olanağı buldu. Artık LEGO yöneticileri nerede ve nasıl kâr ettiklerini ve neler kaybettiklerini anlamak, seçimlerinin etkisini değerlendirmek için Faaliyet Tabanlı Maliyet'in gerçeklere dayanan fizibilitesine güveniyor ve buna bağlı olarak doğru kararlar alabiliyor. Faaliyet Tabanlı Maliyet analizi sayesinde LEGO olası bir finansal çöküşten kurtuldu.
Yönetim artık toplantı odasının dört duvarını süsleyen onlarca "dashboard" göstergesine odaklanıyor. Şirket bir göstergeyi geliştirmenin diğerlerini nasıl etkilediğini tüm LEGO ekibinin anlamasını sağlamak için bir sonraki adım olarak bu göstergeleri otomatikleştirmeyi hedefliyor.
Yeni Ödül Stratejisi Başarıya Taşıyor...
Yeniden yapılanma sürecinde LEGO'nun bir diğer amacı, iş performansını artırmak ve sürdürülebilir hale getirmekti. Bu nedenle şirket yönetimi, yöneticilerin davranışlarını şirketin ihtiyaçlarıyla paralel hale getirmek üzere üst düzey yöneticilere yönelik ödül stratejisini de yeniledi. Bu hedefi gerçekleştirmek için de yeni Performans Yönetimi stratejisi doğrultusunda aşağıdakileri hayata geçirdi:
• Tüm iş süreçleri için dengeli bir skorkart tanımladı.
• Kıdemli yöneticilerin çabalarının tüm iş süreci için doğru şeyleri yapmaya odaklanmasını sağladı ve gerçekten katkı sağladıkları ve fark yarattıkları noktalarda yöneticileri ödüllendirdi.
• Çalışan performansına global olarak bakmanın tutarlı bir yolunu başardı.
Proje sonunda LEGO, kişisel performansı hem yerel operasyonlar hem de tüm iş süreci ile açık biçimde bağlayan ve buna bağlı bir ödül mekanizması sunan şeffaf ve kapsamlı bir Ödül ve Performans Yönetimi stratejisine kavuştu.
Hayata geçirilen Performans Yönetimi metodolojileri sayesinde Dünya oyuncak devi LEGO'nun başarı ibresi tekrar yukarıya döndü. Şirket böylece yeniden güç kazandı. Halen Ödül ve Performans Yönetimi stratejisinin ana prensiplerini kurmaya devam eden LEGO, gelecekte değişen ihtiyaçlarına göre önümüzdeki dönemde bu programı geliştirmeyi hedefliyor.
LEGO'nun başarı öyküsü bize, tıpkı küçük LEGO parçalarını bir araya getirerek kendi dünyalarını inşa eden çocuklar gibi yetişkinlerin de Performans Yönetimi'nin parçalarını bir araya getirerek kurumsal performanslarını şekillendirebileceklerini gösteriyor.
“CEO’s Dergisi Ekim/2008 sayısında yayınlanmıştır."