Eliot Spitzer, Amerika'da parlak politik kariyeri ile dikkat çeken isimler arasında yer alıyordu. 2006 yılında New York Valiliği'ne atanan Spitzer, o tarihten bu yana politika basamaklarını sağlam adımlarla tırmanıyordu. Siyasi gözlemciler kendisini 2012 seçimlerinde Demokratlar'ın en güçlü başkan adayı olmaya aday gösteriyordu.
New York Valisi Eliot Spitzer, vali olmadan önce eyalet savcısı olarak görev yapmış, bu görev sırasında mali yolsuzluklar ve fuhuş şebekeleri ile mücadele eden bir kişi olarak tanınmıştı. Spitzer, 2006 yılında New York Valiliği web sitesinde yayınlanan basın bülteninde, "İnsan Ticaretini Önlemek" başlıklı yasa tasarısını anlatırken, "İnsan ticareti ile ilgili yasamızı, bu suçu işleyenleri cezalandırmak ve mağdurları korumak amacıyla yeniden düzenlemeli ve güncellemeliyiz. New York nihayet masum insanlar ve çocukları kullanan ve büyük acılara neden olan suçlulara karşı katı cezalar verilmesini garanti eden bir yasaya kavuşuyor" diyerek, kadınların ve küçük yaştaki hayat kadınlarının korunmasını, asıl suçu işleyenlerin cezalandırılmasını istemişti.
New York Valisi Eliot Spitzer, politika kariyerinde hızla ilerliyordu... Ta ki kendisiyle ilgili korkunç gerçekler birkaç ay önce ortaya çıkana kadar... Amerika Birleşik Devletleri, Mart ayında, fuhuşa karşı mücadelesiyle tanınan Spitzer ile ilgili ciddi bir fuhuş skandalıyla çalkalandı. FBI ajanları, Spitzer'ın hayat kadınlarıyla birlikte olmak için binlerce dolar akladığını ortaya çıkardı. Spitzer hakkındaki FBI soruşturması, bankaların, çeşitli hesaplardan yapılan nakit transferlerini şüpheli bulması ve Ulusal Gelir Servisi'ne raporlamasıyla başladı. Takibin ucu Spitzer'a ulaşınca yolsuzluk soruşturmacıları devreye girdi. Kendisini bir anda bir fuhuş skandalının tam ortasında bulan Vali istifa etmek zorunda kaldı.
Eliot Spitzer'la ilgili fuhuş skandalı, özellikle 11 Eylül Saldırıları'nın ardından para aklama, sahtecilik ve terörizme finansal destekleri araştırmak için sıradışı hesap hareketlerini çok daha dikkatli inceleyen, bunun için de analitik yazılımlarını çok daha etkin ve fazla kullanan bankalar tarafından ortaya çıkarıldı. Spitzer'ın para hareketlerini dikkatlice takip eden bankalar ve federal ajanlar, vali ile fuhuş çetesi arasındaki bağlantıyı ortaya çıkardı.
Bütün bunlar aklımıza şu soruyu getiriyor: Analitiğin yapamayacağı bir şey var mı?
İş Zekâsı ve Analitik elbette sadece bu gibi çarpıcı skandalları ortaya çıkarmakla kalmıyor. Bankalar, Eliot Spitzer olayında olduğu gibi sahtecilik, para aklama ve diğer karanlık işlemler ve ilişkilerin ortaya çıkarılması için bu çözümlere fazlasıyla başvuruyorlar. Ama günümüzde bu çözümleri kullanan sadece bankalar ve finans kuruluşları değil.
Analitik, iş hayatında kurumların her gün neler olacağını tahmin ederek, çeşitli soruların (Hangi müşteriler bankanın konut kredileriyle ilgili doğrudan e-posta'sına tepki verecek? Hangi kat planı bir perakendecinin daha çok ayakkabı satmasına yardımcı olabilir? Hangi tedavilerin birleşimi bir şeker hastasını sağlıklı ve yoğun bakımdan uzak tutar? gibi) yanıtlarını vermelerini ve başarıya ulaşmalarını sağlıyor.
Amerika Birleşik Devletleri'ndeki Alabama Üniversitesi, öğrencilerini elde tutmaya yönelik bir model kapsamında birinci sınıf öğrencilerinden okulu bırakma riski olanları önceden tahmin edip önlem alıyor. Amerikan Donanması, güvenilir ağları siber teröristlerden korumak için Analitik'ten yararlanıyor. Büyük perakendeciler, müşterilerinin hangi ürünleri tercih edeceğini anlamak ve yeni mağazalarını açacakları yerleri tespit etmek için Analitik Çözümleri'ne başvuruyorlar. Bankalar da, sahtecilikleri ortaya çıkarmanın yanı sıra, müşterilerine daha iyi hizmet sunabilmek için İş Zekâsı ve Analitik'ten yararlanıyorlar.
Analitiğin kullanımı bugün iş dünyasında adeta çığ gibi büyüyen bir trend. Artık kurumlar ölçümleme alanındaki devrime katılmak, Analitik alanında rekabet edebilmek için matematik ve metrikleri benimsemek, kabul etmek ve "açıklık esasına dayanan yönetim" anlayışını benimsemek zorunda olduklarını biliyorlar. İş Zekâsı ve Analitik, sadece skandalları ortaya çıkarmak için kullanılmıyor. Verilerini daha etkin iş kararlarına dönüştürmek, müşteri memnuniyetini artırmak ve dolandırıcılıkları azaltmak isteyen farklı sektörlerdeki tüm kurumlar için bu çözümler büyük önem taşıyor.
“CEO’s Dergisi Mayıs/2008 sayısında yayınlanmıştır."